Rozwój e-biznesu

Borys Zielonka |

Długo przed epoką masowego użycia Internetu w biznesie, bo już w latach 60 XX wieku, kiedy w przedsiębiorstwach zaczęły pojawiać się komputery, powstały pierwsze systemy optymalizujące i przyspieszające funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Takimi systemami były system ERMA (ang. Electronic Recording Machine, Accounting) wykorzystywany w bankowości, a po nim system EDI (ang. Electronic Data Interchange) znajdujący zastosowanie w przedsiębiorstwach, w których szybkość przesyłania danych i zarządzania nimi była istotna. Ten drugi z nich można również nazywać, nie systemem, lecz wręcz technologią informacyjną, która umożliwiała komunikacje w formie elektronicznej, na przykład pozwalała na wymianę dokumentacji1. Od tamtej pory informatyka i telekomunikacja były coraz częściej łączone, czego rezultatem było powstanie teleinformatyki. Dzięki standaryzacji struktury i formy danych EDI umożliwiał elektroniczną wymianę informacji, nie tylko w obrębie jednej organizacji, ale również na zewnątrz z innymi, używającymi innych systemów podmiotami. Co więcej, również wartym do zauważanie jest fakt, że dokument papierowy został zastąpiony komunikatem elektronicznym. Wymiana danych bezpośrednio wiąże się na przykład z produkcją, logistyką, zasobami ludzkimi, księgowością, itp., a więc wszelki koszty z tym związane zostały zredukowane. EDI okazało się wielką szansą dla przedsiębiorstw, które potrzebowały strategii niezbędnej do wyprzedzenia konkurencji. Tym samym elektroniczne systemy wymiany danych zostały zaangażowane w każdy aspekt działalności gospodarczej. Wprowadzenie ich dało początek gospodarce elektronicznej, która obecnie tworzy nieporównywalnie większą rzeczywistość niż kilkadziesiąt lat temu. Technologia EDI używana obecnie nosi nazwę EDIFACT (ang. Electronic DATA Interchange for Administration, Commerce and Trade) i jej stopień oraz jakość standaryzacji formatów i protokołów są ulepszone2.

Technologią, która zmieniła świat jest Internet. U swoich początków pod koniec lat 60 XX wieku był technologią powstałą na skutek ówczesnych potrzeb wojskowych, a konkretnie potrzeb Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych. Amerykanie bali się ataku nuklearnego ze strony ZSRR, zatem potrzebowali systemu błyskawicznej wymiany informacji między oddalonymi nawet o tysiące kilometrów miejscami. Po zakończeniu zimnej wojny, bezpieczeństwo przestało już mieć najwyższy priorytet, zatem wykorzystanie technologii internetowej znajdowało coraz to więcej zastosowań praktycznych. Przez lata Internet rozwijał się, powstawały nowe protokoły i usługi, z czego najbardziej przełomowym momentem było opracowanie ang. World Wide Web przez Tima Bernersa-Lee3. Od tamtej chwili śmiało można stwierdzić, że Internet, jako globalna sieć, zrewolucjonizowała podejście człowieka nie tylko do komunikacji, wymiany informacji, rozrywki, edukacji, ale przede wszystkim zmieniła spojrzenie na szeroko pojęty biznes. Na początku Internet otworzył drzwi i ukazał nowe możliwości jednostce oraz organizacjom, natomiast dzisiaj, oprócz bycia dodatkiem w życiu jednostki lub działalności organizacji, stał się rzeczywistością alternatywną, w której te podmioty funkcjonują, dzięki czemu czerpią często niewymierne korzyści.

Obecnie biznes elektroniczny kojarzony jest w większości przypadków z Internetem. Sieć globalna dała największe możliwości dla rozwoju elektronicznej gospodarki. W XXI wieku Internet stał się częścią życia dużej ilości ludzi na całym świecie, którzy tworzą grupę konsumentów o konkretnej specyfikacji. Jest to ciągła szansa dla różnego rodzaju przedsięwzięć biznesowych. Patrząc w przeszłość, można zaobserwować, że ta płaszczyzna tzw. „nowa ekonomia” rozwijała się w przyspieszonym tempie, dlatego pytanie o jej przyszłość jest niesamowicie interesujące oraz ważne dla praktyków biznesu. C. Combe w „Introduction to e-business” stwierdza, że Internet niezmiennie będzie narzędziem do uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. Combe wyróżnia także kluczowe części, które być może będą w przyszłości determinowały gospodarkę elektroniczną. Są nimi:

  • rozwój nowych technologii,
  • charakter zmian w gałęziach przemysłu,
  • rozwój nowych produktów i nowych rynków,
  • wymarcie niektórych produktów i rynków,
  • rozszerzenie rynków,
  • zachowania e-konsumenta,
  • nowe zastosowania Internetu w biznesie,
  • niwelowanie różnic w standardach cyfrowych,
  • bezpieczeństwo4.

Rozwój nowych technologii będzie gwarancją uzyskania przewagi konkurencyjnej. Przedsiębiorstwa będą dążyły do upraszczania procesów gospodarczych, aby zwiększać efektywność swojej działalności. C. Combe łączy przyszłość Internetu z rozwojem protokołów internetowych, ponieważ świat biznesu nieustannie dąży do idealnej komunikacji5. Zmiany przemysłowe to naturalna kolej rzeczy w momencie rozwoju gospodarki. W przyszłości biznes elektroniczny przyniesie nam nowe produkty, które zastąpią stare albo odkryją nowe potrzeby, a co się z tym wiąże, powstaną nowe rynki. Przyszłość biznesu elektronicznego przynosi szanse, ale także zagrożenia. W przeszłości Internet objawił się zagrożeniem dla przemysłu muzycznego. Okazało się, że rozwój technologii dał idealne narzędzie dla piractwa, i tym samym producenci muzyczni do dzisiejszego dnia notują związane z tym straty6. Niewykluczone jest, więc to, że w przyszłości zaistnieje analogiczna sytuacja, która dotknie określoną gałąź przemysłu. Istotną częścią przyszłości gospodarki elektronicznej jest konsument. To właściwie od niego zależy jak będzie wyglądał biznes elektroniczny. Wszystko wskazuje na to, że konsumenci są bardziej świadomi i coraz częściej korzystają z Internetu. Wiąże się to także z tym, że za sprawą rozbudowanych systemów i certyfikatów bezpieczeństwa klienci indywidualni nabierają zaufania do transakcji elektronicznych. Nowe rozwiązania sprawiają również, że płatność internetowa staje się wręcz niesamowicie łatwa i wygodna. Przyszłość biznesu elektronicznego stanowią przede wszystkim rozwiązania internetowe związane z technologiami mobilnymi. Bezcelowe są próby przewidywania dalekiej przyszłości, ponieważ tak błyskawiczny rozwój technologiczny mógłbym prowadzić do wizji fantastycznych, jednak pewne jest to, że zarówno teraz, jak i w przyszłości podmioty biznesu elektronicznego zyskują oraz będą zyskiwały przewagę konkurencyjną zwiększając efektywność swojej działalności dzięki wykorzystaniu rozwiązań nowych technologii.

Next Post