Model reklamowy

Funkcjonowanie modelu reklamowego (ang. advertising model) jest oczywistym następstwem zaadaptowania reklamy z gazety lub telewizji do Internetu. Nie bez powodu model ten nazywany jest również angielskim terminem broadcast model. Jeżeli zwartość witryny WWW trafia do dużego grona odbiorców, oznacza to, że jest idealnym miejscem do zamieszczenia reklamy. W ten sposób zarabiają przedsiębiorstwa, które wśród newsów, artykułów, poradników, mediów, itp. tworzą i sprzedają powierzchnię reklamową innym podmiotom. Oczywiście istnieje wiele sposobów na przyciągniecie uwagi jak największej ilości osób. Im bardziej atrakcyjna witryna WWW, tym więcej użytkowników, a większa ilość odbiorców reklamy, to większy przychód od reklamodawców. Stosowanie różnych zabiegów, zapewnianie odpowiedniej i interesującej treści, a nawet udostępnianie usług to najważniejsze zadania dla przedsiębiorstw stosujących model reklamowy w Internecie 32.

Witryny internetowe, których przedmiotem działalności jest tworzenie, bądź dystrybuowanie atrakcyjnych dla użytkownika treści w ogólnym ujęciu nazywane są portalami. Portale uniwersalne bardzo często rozbudowane są o dodatkowe narzędzia i usługi, takie jak wyszukiwarki internetowe, grupy dyskusyjne, fora internetowe, poczta elektroniczna, hosting www, chmura obliczeniowa, itp. Bez względu na usługi, które siłą rzeczy wymagają podania danych osobowych, zazwyczaj warunkiem dostępu do portalu jest rejestracja. Pokazuje to spersonalizowany charakter serwisu WWW. Oznacza to, że dane pozyskane w czasie rejestracji wykorzystywane są później w celach marketingowych 33. Przykładem portalu uniwersalnego jest Yahoo.com lub Wirtualna Polska 34.

Specyficznym typem portalu jest wortal (ang. vortal). Treści i usługi zamieszczane w obrębie takiego serwisu często dotyczą zagadnień z jednej dziedziny. Vortal to nic innego jak wyspecjalizowany portal uniwersalny przeznaczony dla konkretnej grupy odbiorców. Taki serwis internetowy jest idealnym miejscem, gdzie można umieścić reklamę przeznaczoną dla konkretnego segmentu rynku, ponieważ vortale skupiają ludzi o tych samych określonych zainteresowaniach i celach 35. Jako przykład wortalu może służyć Money.pl.

Niezwykle ważnym pytaniem dotyczącym modelu reklamowego, jest to, w jaki sposób i jakie reklamy można zamieścić w obrębie danej witrynie WWW lub aplikacji. Najczęściej spotykaną formą reklamową w Internecie są bannery, które można porównać do modułów reklamowych w gazecie. Obok treści zamieszczana jest grafika promocyjna. Ciekawym rozwiązaniem w sferze marketingu w sieci są tzw. ang. intromecial’sultramercial’s. Choć bardzo często bywają tanim chwytem, irytującym użytkowników, nie sposób odmówić im skuteczności. Pierwsze z nich to reklamy zasłaniające cały widok witryny WWW przez określony czas, zaś drugie to bannery zasłaniające część zawartości strony internetowej do czasu określonej reakcji użytkownika. Tego typu forma przyjęła swoje zastosowanie nie tylko w przypadku elementów statycznych, ale także mediów zamieszczanych w Internecie. Kolejnym ze sposobów reklamy stosowanej w portalach to umieszczanie tzw. linków sponsorowanych wśród wyników wyszukiwania. Większość internautów kojarzy tego typu formę z wyszukiwarek Google lub Bing. Nazywa się to płatnym pozycjonowaniem (ang. query-based paid placement). W odpowiedzi na konkretne zapytanie użytkownika pojawia się przeznaczona dla niego odpowiednia reklama. Następną formą reklamy jest tzw. ang. content-targeted advertising. Przykładem tego jest popularne Google AdWords. Na podstawie plików zapisywanych na komputerze internauty, „ciasteczek” (ang. cookies) odczytuje jego preferencje i wyświetla odpowiednio dobraną reklamę, która w największym stopniu może go zainteresować. Jest to niemalże perfekcyjna forma reklamy, ponieważ dostosowuje się do indywidualnego odbiorcy 36.

Wśród omawianych powyżej zagadnień dotyczących modelu reklamowego e‑biznesu, warto również przytoczyć jego pochodną albo spokrewnioną formę. Chodzi tutaj o sytuacje, w której przedsiębiorstwa tworzące oprogramowanie, jego funkcjonowanie łączy z reklamą. Są to wszystkie aplikacje dystrybuowane na licencji adware. W dużym uproszczeniu, użytkownik ma możliwość pobrania darmowej wersji określonego oprogramowania, jednak w trakcie jego użytkowania pojawiają się reklamy producenta lub innych niezależnych od niego podmiotów. Tego typu rozwiązanie zapobiega piractwu, ponieważ reklamy nie ujmują funkcjonalności aplikacji, zapewnia źródło dochodu producentowi i nieograniczoną możliwość demonstracji oprogramowania przyszłym klientom 37.

Podstawa modelu reklamowego to powierzchnia reklamowa, której cena zależy od wielu czynników, ale najważniejszym z nich jest to, jak wiele osób zwróci na nią uwagę. Dzięki różnym i złożonym rozwiązaniom programistycznym reklama w Internecie jest niemalże w całości mierzalna i kontrolowana, a to pozwala na dokładne określanie ceny kampanii marketingowych w stosunku do ich realnej efektywności.

32 M. Rappa: Business models on the web, http://digitalenterprise.org/models/models.html, 02.04.2014.
33 C. Combe: Introduction to E-business, op. cit., r. 3, s. 73.
34 Ibidem.
35 D. Nojszewski: Przegląd modeli e-biznesowych cz.2, http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/19/id/414, 02.04.2014.
36 M. Rappa: Business models on the web, http://digitalenterprise.org/models/models.html, 02.04.2014.
37 Ibidem.

Dodaj komentarz