Model producenta

Model producenta (ang. manufacturing model) nazywany jest również modelem bezpośrednim, ponieważ polega na skróceniu łańcucha dostaw (ang. supply chain), czyli wyeliminowaniu pośredników dystrybucji bezpośredniej od producenta do konsumenta końcowego (ang. direct to customer). Dla producenta, który jest sprzedawcą takie rozwiązanie to zmniejszenie kosztów poniesionych wskutek współpracy z hurtownikami i detalistami. Dla konsumenta model bezpośredni oznacza oszczędność czasu, gdyż realizacją zamówień zajmuje się jeden podmiot. Model producenta sprawdza się w sytuacjach, w których czas realizacji zamówienia ma kluczowe znaczenie. Za przykład może posłużyć tutaj producent artykułów żywnościowych, których termin ważności jest krótki. Oczywiście nie tylko przedsiębiorstwa związane z branżą spożywczą stosują metodę bezpośrednią. Bardzo często producenci dóbr wymagających rozszerzonych usług gwarancyjnych i serwisowych decydują się na rozwiązanie tego typ, celem ułatwienia świadczeń gwarancyjnych, bądź pogwarancyjnych. Tutaj prym wiodą producenci sprzętu IT, RTV i AGD. Jednak model producenta nie zawsze bazuje na kupnie i sprzedaży. Metoda bezpośrednia wiąże się także z leasingiem, a nawet z  licencjonowaniem. Reasumując, zastosowanie tego modelu jest uwarunkowane samym produktem, możliwościami technologicznymi i logistycznymi przedsiębiorstwa, a także racjonalnym spojrzeniem na potrzeby konsumentów.

Dodaj komentarz