Wizja, misja i strategia Ebay

Ebay tak samo jak Amazon uznawany jest za pionierów w dziedzinie e-commerce. Na początku swojej działalności był tylko i wyłącznie serwisem aukcji internetowych. Przełomowym momentem była udana emisja akcji. To ona dała możliwość intensywnego wykorzystania narzędzi marketingowych do stworzenia silnej marki w świadomości konsumenta, a także do wykreowania wizerunku serwisu WWW tworzącego największą na świecie społeczność związaną z aukcjami internetowymi.

Kolejny etapem rozwoju było przedsięwzięcie w 1999 roku strategii aukcji regionalnych oraz ekspansji międzynarodowej. Dzięki nadaniu lokalnego charakteru serwisu internetowego dla konkretnych regionów, eBay odkrył nowe rynki. Strategia ekspansji międzynarodowej polegała na przejmowaniu zagranicznych serwisów aukcji internetowych, lub tworzenia nowych dla danego kraju1. Dzięki tej strategii Ebay wystartował ze swoją polską wersją e-aukcji w 2005 roku. Następnym strategicznym krokiem największego na świecie portalu aukcyjnego było otworzenie giełdy aukcji na rynku B2B2.

Istotnymi posunięciami w kontekście strategii są przejęcia, których dokonał Ebay w latach 2002 – 2007:

  • W 2002 roku przejęcie PayPal, właściciela systemu płatności elektronicznych,

  • W 2004 roku przejęcie Craigslist, portalu z ogłoszeniami,

  • W 2005 roku przejęcie Skype, właściciela jednego z najbardziej popularnych komunikatorów internetowych,

  • W 2007 roku przejęcie StubHub, pośrednika w dystrybucji biletów3.

W 2008 roku eBay ogłosił wprowadzenie zmian w zakresie aukcji B2B odnoszących się do dowolności struktury aukcji, zachęt dla sprzedawców oraz wyznaczenia standardów dla sprzedawców. Przykładowym rezultatem tej akcji są zniżki dla klientów, którzy przestrzegają zaleceń dotyczących czytelności aukcji internetowej4.

Misja Ebay dla głównej działalności, którą prowadzi, czyli dla aukcji internetowych, jest stworzenie światowego platformy wymiany online dla klientów indywidualnych i małych przedsiębiorstw5. Aby realizować tę deklarację Ebay obecnie wyznacza określone cele, jako część strategii. Są nimi:

  • Zwiększenie ilości rejestracji nowych użytkowników,

  • Zwiększenie liczby aktywnych użytkowników, czyli takich, którzy uczestniczą w aukcjach

  • Zwiększenie wielkości oraz wartości transakcji zawieranych dzięki Ebay6.

Ogólnie rzecz ujmując strategia rozwoju Ebay skupia się na zdolności do zainteresowania konsumentów oraz zapewnienia odpowiedniej obsługi klienta. Przede wszystkim w celu budowania marki i zwiększania konkurencyjności względem innych podmiotów. Oficjalna strategia rozwoju Ebay mówi o wygodzie kupującego i sprzedającego, rozszerzaniu swojej oferty, ulepszaniu obsługi klienta oraz stosowaniu wszelkich innowacji pomagających utrzymywać aktywnych użytkowników7.

1 A. Afuah, C. L. Tucci, Biznes internetowy…, op. cit., cz. V, s. 461-463.
2 Ibidem.
3 D. Chaffey: eBay case study, [online], [dostęp: 12 czerwca 2014r.], Dostępny w Internecie[http://www.smartinsights.com/ecommerce/ecommerce-strategy/ebay-case-study-2].
4 Ibidem.
5 Company Overview, [online], [dostęp: 12 czerwca 2014r.], Dostępny w Internecie [http://pages.ebay.com/aboutebay/thecompany/companyoverview.html].
6 D. Chaffey: eBay case study, [online], [dostęp: 12 czerwca 2014r.], Dostępny w Internecie[http://www.smartinsights.com/ecommerce/ecommerce-strategy/ebay-case-study-2].
7 D. Chaffey: eBay case study, [online], [dostęp: 12 czerwca 2014r.], Dostępny w Internecie[http://www.smartinsights.com/ecommerce/ecommerce-strategy/ebay-case-study-2].

Dodaj komentarz