Charakterystyka Amazon

Amazon to przedsiębiorstwo e-commerce, uznawane za największego międzynarodowego detalistę online na świecie59. Zostało założone w 1995 roku przez Jeffa Bezosa60. Swoją siedzibę ma w Seattle w stanie Waszyngton w Stanach Zjednoczonych. U swoi początków Amazon był księgarnią internetową, jednak w kolejnych latach działalności poszerzał swoją ofertę o inne towary. Dzięki emisji akcji w publicznej ofercie 15 maja 1997 roku, Amazon pozyskał kapitał, który pozwolił na dalszy rozwój. Cena emisyjna jednej akcji wyniosła wtedy 18,00 USD. Z upływem czasu, dzięki innowacyjnym technologiom, na przykład, takim jak „1-Click” umożliwiający przeprowadzanie transakcji kupna poprzez jedno kliknięcie61, a także dzięki odpowiedniej polityce obsługi klienta Amazon zyskał wizerunek nowoczesnego i zorientowanego na klienta sklepu internetowego. 

 

Amazon obecnie posiada oddzielne sklepy internetowe dla Australii, Brazylii, Chin, Francji, Hiszpanii, Indii, Japonii, Kanady, Meksyku, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Włoch. Jednak dzięki możliwości międzynarodowej przesyłki, dużą część dóbr sprzedawanych w sklepach Amazon można zamówić do ponad 200 krajów na całym świecie.

Aby zrozumieć jak bardzo rozwinął się Amazon od 1995 roku, czyli od początku internetowej sprzedaży książek, trzeba wspomnieć, że do roku 2008 z Amazon regularnie korzystało 76 milionów użytkowników, zaś sama korporacja zatrudniała 17 tysięcy pracowników62. Niesamowitą dynamikę rozwoju Amazon ujawnia ilość zatrudnionych osób, która wzrosła ponad sześciokrotnie od 2008 roku i w 2014 wyniosła ponad 117 tysięcy63. Interpretując te liczby, trzeba być świadom tego, że obecnie Amazon to nie tylko sklep internetowy, ale także inne spółki zależne, mniej lub bardziej związane z jego działalnością. Analiza tych spółek oraz innych inwestycji Amazon wykracza poza ramy tego rozdziału, dlatego pełna uwaga została poświęcona modelowi biznesowemu i strategii sklepu internetowego Amazon.

Tabela 7. Wyniki finansowe Amazon w latach 2010-2013

Koniec okresu

31 grudnia 2013 r.

31 grudnia 2012 r.

31 grudnia 2011 r.

31 grudnia 2010 r.

Przychody ogółem (w mln USD)

74452

61093

48077

34204

Zysk brutto (w mln USD)

20271

15122

10789

7643

Zysk operacyjny (w mln USD)

745

676

862

1406

Wynik finansowy netto (w mln USD)

274

-39

631

1152

Źródło: http://www.investing.com/equities/amazon-com-inc-financial-summary, 02.04.2014.

W 2013 roku całkowity przychód spółki Amazon wyniósł 74452 milionów USD, zysk brutto 20271 milionów USD, a zysk operacyjny 745 milionów USD. Według Tabeli 7 wyniki finansowe Amazon z roku na rok są coraz lepsze. Świadczy to przede wszystkim o rozwoju samego Amazon, ale także o dynamice handlu elektronicznego.

59 C. O'Connor, Wal-Mart Vs. Amazon: World's Biggest E-Commerce Battle Could Boil Down To Vegetables, http://www.forbes.com/sites/clareoconnor/2013/04/23/wal-mart-vs-amazon-worlds-biggest-e-commerce-battle-could-boil-down-to-vegetables, 02.04.2014.

60 A. Afuah, C. L. Tucci, Biznes internetowy…, op. cit., r. 10, s. 267.

61 Ibidem.

62 D. Chaffey: Amazon.com case study, http://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/online-business-revenue-models/amazon-case-study, 02.04.2014.

63 B. Hanley Frank: Chart: Amazon continues hypergrowth, tops 117,000 employees, http://www.geekwire.com/2014/amazon-added-7500-employees-last-quarter, 02.04.2014.

Dodaj komentarz